
До речі, прояв цієї закономірності знайомий більшості своїм практичним застосуванням у методі інтервального повторення, про який Вам може розповісти Вікіпедія.
Тут же йтиметься про деякі експерименти, проведені ще в кінці минулого століття і залишилися непримітними для широких мас, але при цьому дивовижно добре передають суть даного ефекту.
Ці дослідження продовжувалися протягом восьми років. Учасники досвіду, що запам’ятали триста іноземних слів, повторювали ці слова з різними інтервалами. Для повторення існувало шість варіантів (по п’ятдесят слів на кожен із них), у т.ч.:
– тринадцять сесій з перервою чотирнадцять днів;
– тринадцять сесій з перервою двадцять вісім днів;
– тринадцять сесій з перервою п’ятдесят шість днів;
– двадцять шість сесій з перервою чотирнадцять днів;
– двадцять шість сесій з перервою двадцять вісім днів;
– двадцять шість сесій із перервою п’ятдесят шість днів.
Сесії проводилося в такому порядку: на першій сесії учаснику необхідно було переглянути п’ятдесят карток з іноземними словами та постаратися їх засвоїти. Далі, при проходженні тесту, йому потрібно було вказати переклад кожного з цих слів. Закінчення сесії відбувалося тоді, коли учасником було правильно названо всі необхідні слова. Початком наступних сесій були тести, а в іншому вони нічим не відрізнялися від першої сесії.
На підтвердження потенційних припущень виявилося, що найважче вивчення слів відбувалося у разі, коли сесії проводилися з 56-дневными інтервалами, і засвоєні слова з карток учнями вже забували. Проте, з часом витрати цих зусиль окупалася. Через 5 років найкраще змогли запам’ятатися слова, засвоєні під час навчання на сесіях з інтервалом у п’ятдесят шість днів (слова, що були згадані учасниками у відсотковому співвідношенні – 57 та 76 за тринадцять та двадцять шість сесій відповідно). Після навчання з чотирнадцятиденними інтервалами було отримано такий результат – 43 відсотки та 56 відсотків.
Важливим висновком даного дослідження є таке: тринадцять сесій з перервами в п’ятдесят шість днів можна прирівнювати до двадцяти шести сесій з чотирнадцятиденною перервою.
Інакше висловлюючись, щоб домогтися хороших результатів у довгостроковому запам’ятовуванні, можна витрачати часу заняття мовою вдвічі менше, за умови, що тривалість інтервалів між заняттями буде збільшено вчетверо.