
Для швидкого освоєння нової навички, й у кращого розуміння у якомусь певної сфері знань, й у вивчення нової мови, й просто більш ефективного навчання, і навіть зарахування себе у число ерудованих людей, виникає потреба ефективного планування часу.
Стаття пропонує систему тайм-менеджменту, в якій не передбачається використовувати весь вільний час, що є у розпорядженні того, хто навчається.
Принципи результативного навчання
Розглянемо кілька принципів і закономірностей пам’яті, і навіть – деякі дослідження, послужили основою зроблених висновків. Однак, слід зауважити: все, про що далі буде написано, не повинно доводитись до крайності. Адже, як відомо, все має зворотний бік, і дуже часто ситуація може бути підібрана так, що все спрацьовуватиме зі зворотним ефектом.
В інтенсивному навчанні втрачається час
Поняття «інтенсивного навчання» тут має на увазі такий приклад розподілу часу, коли, скажімо, двотижнева програма щоденних занять протягом 1 години перетворюється на дводенні інтенсивні заняття з ранкових годин і допізна.
Відмінним прикладом такого напруженого навчання може бути зубріння студентів («марафон») буквально напередодні іспитів. Хто не знає, що запас знань, набутий подібним чином, незабаром забувається?
У свою чергу застосування інтенсивних практик є неефективним і в оволодіннями навичками, і навіть під час занять спортом. Наприклад, у популярному сьогодні фітнесі не допускається навантаження на якусь одну з груп м’язів 2 дні поспіль, оскільки зростання м’язів відбувається тоді, коли людина відпочиває. Приблизно так само відбувається з засвоєнням нових знань.
Досить показовим у цьому плані є дослідження, проведені кілька років тому Базельським університетом. Було здійснено зіставлення 2 режимів навчання під час тренувань робочої пам’яті (по 16 занять для кожного з них), а саме:
– 4 рази на тиждень протягом чотирьох тижнів;
– 2 рази на тиждень протягом восьми тижнів.
1 заняття – тренування робочої пам’яті протягом 45 хв.; при цьому учнями використовувалася специфічна комп’ютеризована програма.
При порівнянні цих режимів навчання було проведено перевірку різних показників, у т.ч.: виконання завдань на робочу пам’ять, швидкість інформаційної обробки, здатність концентрувати увагу, короткочасну пам’ять та ін. За підсумками дослідження найефективнішим було застосування методу з розподіленим навчанням.
На малюнку вказано зміни у результатах за різними показниками порівняно з 1-м тестом:
– світло-сірий – контрольної групи (тобто групи, в якій тренування не проводилися);
– темно-сірий – групи з інтенсивними тренуваннями;
– чорний – групи із розподіленими тренуваннями.

Зображене малюнку показує, що застосування розподіленого навчання забезпечило досягнення кращих результатів. Нами продуктивніше використовуються ці заняття (всі 16), коли вони розтягнуті на 8 тижнів, а чи не на 4.
Але якщо Ви вважаєте, що тут йдеться про пряму залежність, тобто чим більшого обсягу інформації ми повинні запам’ятати протягом якогось періоду часу, тим гірше нам це вдається, – рекомендуємо читати далі.